
Aquesta petita cronologia ens ha de fer veure com des del segle XIX s'estan construint dues concepcions diferents de nació: Catalunnya i Països Catalans, exemplificats en dos mites fundacionals diferents com Guifré el Pilós i Jaume I.
Nosaltres modestament creiem que hem de revaloritzar el terme Països Catalans. L'independentisme sorgeix com a resposta a les agressions que pateix la cultura catalana i sobretot els seus exponents: les persones, el poble. Per assegurar la nostra cultura és vital aconseguir un estat, però no un estat perquè sí -per això ja tenim Andorra-. El que ens cal és un estat que englobi tots els Països Catalans, un estat que asseguri la unitat de la nostra llengua i cultura, alhora que promogui la interacció i el respecte de les particularitats de cada territori de parla catalana, entre altres coses. No hem de tenir la mentalitat esclava que Espanya ens imposa, és il·lògic amotllar-se a la divisió administrativa borbònica en ple exercici del dret a l'autodeterminació. Hem de ser plenament conscients del què és el que volem i del que més ens convé.
En els últims anys, el Principat ha constatat la seva voluntat d'ésser nació a través de les institucions representatives del sistema polític espanyol, pel Parlament de Catalunya. Aquesta divisió, en un principi administrativa-Diputacions i Mancomunitat- ha acabat sent també política, promovent una construcció nacional basada en el mite de Guifré el Pilós i que, conjuntament amb altres eines com els els peatges, unes deficients infraestructures ferroviàries o eines més purament ideològiques com la premsa o el mapa del temps de La1 han allunyat la percepció de la (mateixa) realitat que tenen catalans, valencians i balears. Hem de ser també realistes i veure com hem sigut també nosaltres les qui hem facilitat que això sigui així. Sabem que Jaume I va dividir el seu regne en diverses herències i que per exemple Catalunya i València tenien una moneda diferent fins el Decret de Nova Planta de 1716. El que sí que hem de saber però, és que Catalunya, València i les Illes Balears tenien institucions diferents, però, també bastant paral·leles i que ambdós moviments de resistència borbònica i de renaixença cultural no han estat també paral·lels, sinó iguals.
El problema ha esdevingut en la costrucció política d'aquesta Renaixença monopolitzada pel federalisme, el regionalisme i l'autonomisme que han fet divergir llurs aspiracions i projectes pel manteniment d'unes relacions clientelats (o elitistes) amb el centralisme estatal. Tot i això, hem d'observar també com el poble català, valencià i balear, de diferent manera, s'ha manifestat conscient de la mateixa realitat que són els Països Catalans.
Arran de la constitució de la plataforma "Reus Decideix", cal plantejar aquest debat. Com a municipi i com a societat civil ha crescut un entusiasme per promoure consultes populars sobre la independència. Aquest entusiasme és compartit per una gran part de municipis del Principat i Mallorca. En aquest punt, ja és inel·ludible la qüestió de la territorialitat de la nació. La Coordinadora Nacional i altres plataformes han apostat per un compromís dil·latori com és el terme Nació Catalana. Aquesta fugida cap endavant comporta un seguit de problemes. En primer lloc, no encaixa en les mateixes bases la plataforma "Reus Decideix". Nació Catalana és un terme poc rigorós, gens neutral i des d'un punt de vista jurídic, gens democràtic.
Poc rigorós ja que en un referèndum la concepció i accepció del terma nació ha de ser inel·ludiblement la jurídica. Jurídicament, estat és igual i precedent a la Nació. Si volem donar a la consulta una versemblança jurídica, hem d'encarar aquest debat i definir i concretar l'àmbit territorial on es vol exercir la sobirania popular. Aquest aspecte es motra amb molta més rellevància en consultes d'àmbit local, normalment l'àmbit d'exercici d'aquest dret es troba (auto)definit) per l'àmbit del cens (de la gent cridada a votar) i, per tant, de la nació. El terme nació catalana és, doncs, flagrantment parcial i no neutral, ja que presuposa la nació abans que aquesta es constitueixi o s'expressi com a tal via referèndum, entès com l'instrument jurídic que legitima el considerar-se nació. A més, aquesta presumpció de nació, aquesta inconcreció i falta d'informació representa un dèficit democràtic clar.
També creiem que és important du a terme una anàlisi del panorama actual en clau local. Només cal anar a la www.directe.cat per veure la distribució geogràfica de les consultes, i constatar com aquest moviment té molta presència a Girona i a la zones centrals del Principat, arribant amb més debilitat al Camp. A les Terres de l'Ebre,

Aquesta seria una manera de crear debat i reaccions, amb una mica de sort els blaverus i altres espanyolistes en farien propaganda, emprenent una d'aquestes creuades mediàtiques tan comunes en defensa de la unitat d'Espanya i contra el separatisme. A part, si el Principat esdevé ell sol un Estat, ben d'hora es reafirmarà en la necessitat d'unificar el mercat i la cultura catalana sota ell. En aquest escenari, més pragmàtic per alguns, també és convenient començar a treballar cap a la unitat dels Països Catalans, és a dir, en apropar i confluir les preocupacions i mobilitzacions de la societat civil catalana, valenciana i balear.
1 comentari:
Tanta rellevència històrica que li donen alguns en aquests moviment de les consultes i tanta pressa que tenen, els mateixos, per monopolitzar i al·ludir els debats que això comporta!!
Ai ai ai!Que típic de l'independentisme això de fer-se gols a pròpia!
Publica un comentari a l'entrada